İçindekiler
Memuriyetten Geçici Uzaklaştırma (657 S. D.M.K. Md. 137 vd.)
Geçici uzaklaştırma, memurların disiplin ihlalleri nedeniyle görevden geçici olarak uzaklaştırılması tedbirini ifade eder. Bu ceza, memurun itibarını korumak ve soruşturma süreçlerini kolaylaştırmak amacıyla uygulanır. Örneğin, bir memur hakkında ciddi bir suçlama yapıldığında, hem memurun hem de kurumun itibarını korumak için bu tür bir tedbir alınabilir. Bu, memurun görevde olmadığı süre boyunca, ilgili makamların soruşturmayı sürdürmesine olanak tanır.
ÖNEMLİ!!! Memuriyetten geçici uzaklaştırma (açığa alma) eylemi bir “ceza” değil, “tedbir”dir, memuru yersiz müdahalelerden korur ve soruşturmanın sıhhatini tesis eder. Bu sebepleki, ceza gibi uygulanamaz, cezalandırma, ıslah amaçları güdülemez.
Geçici uzaklaştırma, yürütülecek soruşturmanın öncesinde / esnasında alınabilen bir tedbirdir ve soruşturmanın tamamlanması ile sona erer. Yapılan işlemler, disiplin soruşturmasının başlatılması, delillerin toplanması ve nihai kararın verilmesi aşamalarını kapsar. İşte bu sürecin detayları:
- Disiplin Soruşturması Başlatılması: İhlal iddiaları üzerine soruşturma süreci başlatılır.
- Delillerin Toplanması: İlgili makamların atadığı muhakkik ve kurullar, delilleri ve şikayetleri toplar.
- Nihai Kararın Verilmesi: Disiplin kurulu, toplanan deliller ışığında nihai kararı verir.
Uygulamada “Açığa Alma” İşlemi
Disiplin soruşturması, memurun geçmiş ve mevcut davranışlarının incelenmesi için yapılan bir süreçtir. Bu aşamalar, öncelikle ihlalin tespiti, savunma hakkının tanınması ve nihai kararın alınmasını içerir. Her bir aşama, memurun haklarının korunması ve adaletin sağlanması açısından büyük önem taşır.
İhlalin tespiti, memurun davranışlarının değerlendirilmesi ile başlar. İlgili makamlar, şikayetleri ve kanıtları inceleyerek disiplin ihlalinin olup olmadığını belirler. Bu aşamada, memurun savunma hakkı da göz önünde bulundurulmalıdır.
Savunma hakkı, memurun kendini savunma fırsatıdır. Soruşturma sürecinde memura, iddialara karşı görüşlerini sunma imkanı tanınır. Bu, adil bir süreç için kritik bir adımdır.
Soruşturma sonunda, disiplin kurulu nihai kararı verir. Bu karar, memurun ceza alıp almayacağını ve cezanın süresini belirler. Kararın verilmesi, sürecin en önemli aşamasıdır ve memurun geleceği üzerinde doğrudan etki yapar.
Geçici Uzaklaştırmanın İptali
Geçici uzaklaştırma tedbirinin iptali, belirli şartların yerine getirilmesi ile mümkündür. Bu şartlar, hukuka aykırılık, usulsüzlük veya tedbirin ilgili mevzuata göre yerinde olmaması gibi unsurları içerir. Eğer bu şartlar sağlanıyorsa, memur iptal talebinde bulunabilir.
- Geçici uzaklaştırma tedbiri ne kadar sürer? 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu Md. 145 uyarınca geçici uzaklaştırma tedbiri disiplin soruşturmasından kaynaklanıyor ise, en fazla 3 ay uygulanabilir. Cezai bir soruşturma (devamında kovuşturmadan) kaynaklanıyor ise, süreç tamamlanana kadar iki ayda bir yerindelik kontrolü yapılması suretiyle devam ettirilir.
- Cezanın iptali için hangi belgeler gereklidir? İptal talebi için, tedbirin dayanağı olarak gösterilen ilgili maddelere uygun şekilde tatbik edilmediğini / hukuka aykırı olduğunu gösteren belgeler ve deliller sunulmalıdır.
Geçici uzaklaştırma cezası, genellikle aşağıdaki durumlarda uygulanır:
- Disiplin ihlalleri: Memurun görevini kötüye kullanması veya yasaları ihlal etmesi ve bunun idarece tespiti durumunda.
- Suçlamalar: Memurun, ciddi bir suçlamayla karşı karşıya kalması halinde.
- Soruşturma süreci: Soruşturma sürecinin sağlıklı bir şekilde yürütülmesi için.
Bu cezanın süresi, genellikle soruşturmanın ne kadar süreceğine bağlıdır. Yani, soruşturmanın hızlı bir şekilde tamamlanması, memurun daha kısa bir süre boyunca uzaklaştırılmasını sağlar. Ancak, bazı durumlarda, soruşturma süreci uzayabilir ve bu da memurun uzun süre görevden uzak kalmasına neden olabilir. Bu durum, memurun kariyeri üzerinde olumsuz etkiler yaratabilir.
Disiplin Soruşturması
İhlalin tespiti, memurun davranışlarının değerlendirilmesi ile başlar. İlgili makamlar, şikayetleri ve kanıtları inceleyerek disiplin ihlalinin olup olmadığını belirler.
Savunma hakkı, memurun kendini savunma fırsatıdır. Soruşturma sürecinde memura, iddialara karşı görüşlerini sunma imkanı tanınır.
Soruşturma sonunda, disiplin kurulu nihai kararı verir. Bu karar, memurun ceza alıp almayacağını ve cezanın süresini belirler. Cezanın uygulanmasını gerektiren durumların oluşmaması halinde geçici uzaklaştırma tedbiri derhal kaldırılır, kaldırılmaması halinde yetkili amirin hukuki, mali ve cezai sorumluluğu doğar. (657 S.K. Md. 139)
Usulsüzlük iddiaları, soruşturma sürecinde yapılan hatalar veya eksiklikler ile ilgilidir. Bu tür durumlar, cezanın iptali için gerekçe oluşturabilir.
- Geçici uzaklaştırma tedbiri ne kadar sürer? Süresi, soruşturmanın ne kadar sürdüğüne bağlıdır ve değişiklik gösterebilir.
- Memur, savunma hakkını nasıl kullanabilir? Memur, soruşturma sürecinde kendisine yöneltilen iddialara karşı görüşlerini sunarak savunma yapabilir.
- Açığa almanın iptali için hangi şartlar gereklidir? İptal için hukuka aykırılık, usulsüzlük veya açığa almanın gereksizliği gibi durumlar söz konusu olmalıdır.
Disiplin Soruşturması Aşamaları
Disiplin soruşturması, memurun davranışlarının detaylı bir şekilde incelendiği bir süreçtir. Bu süreç, genellikle birkaç aşamadan oluşur ve her aşama, soruşturmanın adil ve şeffaf bir şekilde yürütülmesini sağlar. İlk olarak, ihlalin tespiti aşaması başlar. Burada, ilgili makamlar memurun davranışlarını değerlendirir ve şikayetleri inceleyerek bir disiplin ihlalinin olup olmadığını belirler. Bu aşama, soruşturmanın temelini oluşturur ve sonrasında gelecek adımlar için kritik bir öneme sahiptir.
İkinci aşama ise, savunma hakkının tanınmasıdır. Memur, kendisine yöneltilen iddialara karşı görüşlerini sunma hakkına sahiptir. Bu aşamada, memurun savunmasını yapabilmesi için yeterli süre ve imkan tanınması gerekmektedir. Savunma hakkı, adaletin sağlanması açısından son derece önemlidir, çünkü her bireyin kendini savunma hakkı vardır.
Son aşama ise, nihai kararın verilmesi aşamasıdır. Soruşturma tamamlandıktan sonra disiplin kurulu, elde edilen deliller ve sunulan savunmalar doğrultusunda bir karar alır. Bu karar, memurun ceza alıp almayacağını ve cezanın süresini belirler. Nihai karar, memurun kariyerini ve itibarını etkileyebileceği için son derece dikkatli bir şekilde verilmelidir.
Disiplin soruşturması süreci, hem memurlar hem de ilgili makamlar için oldukça önemli bir süreçtir. Adil bir soruşturma, yalnızca disiplin ihlallerinin önlenmesine yardımcı olmakla kalmaz, aynı zamanda kamu kurumlarının güvenilirliğini de artırır. Bu nedenle, her aşamanın titizlikle yürütülmesi gerekmektedir.
- Disiplin soruşturması ne kadar sürer? – Disiplin soruşturmasının süresi, ihlalin ciddiyetine ve toplanan delillere bağlı olarak değişiklik gösterebilir.
- Memur, savunma yaparken nelere dikkat etmelidir? – Memurun, iddialara karşı somut deliller sunması ve savunmasını net bir şekilde ifade etmesi önemlidir.
- Ceza alındığında itiraz edilebilir mi? – Evet, disiplin cezasına itiraz etme hakkı bulunmaktadır. İtiraz süreci, ilgili mevzuat çerçevesinde yürütülmelidir.
İhlalin Tespiti
İhlalin tespiti, disiplin soruşturmasının en kritik aşamalarından biridir. Bu süreç, memurun davranışlarının dikkatlice değerlendirilmesiyle başlar. İlgili makamlar, memurun eylemlerini inceleyerek, şikayetleri ve mevcut kanıtları göz önünde bulundurarak disiplin ihlalinin var olup olmadığını belirlemeye çalışır. Bu aşamada, memurun yaptığı eylemlerin hukuka uygunluğu ve kurumsal etik değerler ile uyumu titizlikle incelenir.
İhlalin tespit edilmesi için şu adımlar izlenir:
- Şikayetlerin Toplanması: Herhangi bir disiplin ihlali iddiası, öncelikle ilgili makamlara yapılan şikayetlerle başlar. Bu şikayetler, memurun davranışlarını sorgulayan bireyler tarafından yapılabilir.
- Delil Toplama: İlgili makamlar, şikayetleri değerlendirirken, olaya dair delilleri toplar. Bu deliller, tanık ifadeleri, belgeler veya video kayıtları gibi çeşitli kaynaklardan elde edilebilir.
- İnceleme Süreci: Toplanan deliller, disiplin kurulu tarafından detaylı bir şekilde incelenir. Bu aşamada, memurun savunma hakkı da göz önünde bulundurularak, adil bir değerlendirme yapılması sağlanır.
Savunma Hakkının Tanınması
Bu makalede, memuriyetten geçici uzaklaştırma cezasının ne olduğu, uygulanma süreçleri ve iptal şartları hakkında detaylı bilgiler sunulacaktır.
Geçici uzaklaştırma cezası, memurların disiplin ihlalleri nedeniyle görevden geçici olarak uzaklaştırılmasını ifade eder. Bu ceza, memurun itibarını korumak ve soruşturma süreçlerini kolaylaştırmak amacıyla uygulanır.
Geçici uzaklaştırma cezasının uygulanma süreci, belirli adımları içerir. Bu adımlar, disiplin soruşturmasının başlatılması, delillerin toplanması ve nihai kararın verilmesi aşamalarını kapsar.
Disiplin soruşturması, memurun davranışlarının incelenmesi için yapılan bir süreçtir. Bu aşamalar, öncelikle ihlalin tespiti, savunma hakkının tanınması ve nihai kararın alınmasını içerir.
İhlalin tespiti, memurun davranışlarının değerlendirilmesi ile başlar. İlgili makamlar, şikayetleri ve kanıtları inceleyerek disiplin ihlalinin olup olmadığını belirler.
Savunma hakkı, memurun kendini savunma fırsatıdır. Soruşturma sürecinde memura, iddialara karşı görüşlerini sunma imkanı tanınır. Bu aşama, adaletin sağlanması açısından kritik bir öneme sahiptir. Memurun, suçlamalara karşı savunma yapabilmesi için yeterli zaman ve ortam sağlanmalıdır. Bu süreçte, memurun iddialara yanıt verebilmesi için gerekli belgeleri ve kanıtları sunması beklenir.
Özellikle, memurun savunma hakkını kullanabilmesi için aşağıdaki hususların dikkate alınması gerekir:
- Yeterli Bilgilendirme: Memurun hangi iddialarla suçlandığı konusunda açık bir bilgilendirme alması gerekmektedir.
- Adil Süreç: Savunma sürecinin, memurun haklarına saygı gösterilerek yürütülmesi önemlidir.
- Kanıt Sunma Hakkı: Memurun, iddialara karşı delil sunma ve tanık gösterme hakkı olmalıdır.
Nihai Kararın Verilmesi
Bu makalede, memuriyetten geçici uzaklaştırma cezasının ne olduğu, uygulanma süreçleri ve iptal şartları hakkında detaylı bilgiler sunulacaktır.
Geçici uzaklaştırma cezası, memurların disiplin ihlalleri nedeniyle görevden geçici olarak uzaklaştırılmasını ifade eder. Bu ceza, memurun itibarını korumak ve soruşturma süreçlerini kolaylaştırmak amacıyla uygulanır.
Geçici uzaklaştırma cezasının uygulanma süreci, belirli adımları içerir. Bu adımlar, disiplin soruşturmasının başlatılması, delillerin toplanması ve nihai kararın verilmesi aşamalarını kapsar.
Disiplin soruşturması, memurun davranışlarının incelenmesi için yapılan bir süreçtir. Bu aşamalar, öncelikle ihlalin tespiti, savunma hakkının tanınması ve nihai kararın alınmasını içerir.
İhlalin tespiti, memurun davranışlarının değerlendirilmesi ile başlar. İlgili makamlar, şikayetleri ve kanıtları inceleyerek disiplin ihlalinin olup olmadığını belirler.
Savunma hakkı, memurun kendini savunma fırsatıdır. Soruşturma sürecinde memura, iddialara karşı görüşlerini sunma imkanı tanınır.
Soruşturma sonunda, disiplin kurulu nihai kararı verir. Bu karar, memurun ceza alıp almayacağını ve cezanın süresini belirler. Nihai karar, genellikle şeffaflık ve adalet ilkeleri doğrultusunda verilir. Disiplin kurulu, tüm delilleri ve memurun savunmasını dikkate alarak, aşağıdaki unsurları değerlendirir:
- Delillerin Güçlülüğü: Toplanan delillerin ne kadar ikna edici olduğu.
- Memurun Geçmişi: Memurun daha önceki disiplin sicili.
- Hukuki Çerçeve: Uygulanan disiplin cezasının hukuka uygunluğu.
Bu süreçte, disiplin kurulunun verdiği karar, memurun kariyerini ve itibarı üzerinde önemli bir etkiye sahip olabilir. Eğer ceza verilirse, memurun bu karara itiraz etme hakkı bulunur. İtiraz süreci, memurun haklarını koruma adına kritik bir aşamadır ve bu aşamada hukuki destek almak da oldukça faydalı olur.
Açığa Alınan Kamu Personelinin Hukuki ve Mali Durumu
657 Sayılı Devlet Mamurları Kanunu Md. 141 uyarınca; açığa alınan ve herhangi bir suçtan hakkında gözaltı veya tutuklama uygulanan kamu personeli, olağan dönemde aldıkları aylıklarının dörtte üçünü almaya ve diğer sosyal hak ve yardımlardan faydalanmaya devam ederler.
Açığa alındıktan sonra, açığa alınma sebebi olan disiplin soruşturması yahut cezai soruşturma sonucunda;
a) Haklarında memurluktan çıkarmadan başka bir disiplin cezası verilenler;
b) Yargılamanın men’ine veya beraatine karar verilenler;
c) Hükümden evvel haklarındaki kovuşturma genel af ile kaldırılanlar;
ç) Görevlerine ve memurluklarına ilişkin olsun veya olmasın memurluğa engel olmıyacak bir ceza ile hükümlü olup cezası ertelenenler;
Bu kararların kesinleşmesi üzerine haklarındaki görevden uzaklaştırma tedbiri kaldırılır. Ayrıca Madde 141 ilk cümlede aylıkta uygulanan kesinti olan dörtte birlik kesinti kamu personeline ödenir ve açıkta bulundukları süre derece kademe yükselmesinde dikkate alınır.
AVUKAT DESTEĞİ
Randevu almak için çalışma saatleri içerisinde aşağıdaki telefon aracılığı ile ulaşabilir veya aşağıdaki adrese mail atabilirsiniz.
Gizlilik
Avukatlık mesleğinin en önemli etik ilkelerinden biri gizlilik olup, hukuk büromuz; 1136 sayılı Avukatlık Kanunu ile belirlenen gizlilik ve sır saklama ilkesini büyük bir özen ve hassasiyet göstererek uygulamaktadır. Bununla beraber ofisimiz, müvekkillere ait bilgi, belge ve verileri sır tutma yükümlülüğü ve veri sorumluluğu kapsamında gizli tutmakta, üçüncü kişilerle ve kurumlarla hiçbir durumda ve hiçbir şekilde paylaşmamaktadır. Bu bağlamda ofisimiz, dava dosyaları ile ilgili sır saklama yükümlülüğüne uyulacağını yazılı olarak da ilke edinmiştir.